Wednesday, May 18, 2011

Terapi Air Bantu Turunkan Berat Badan

AIR dalam tubuh diantaranya berfungsi menjaga kesegaran, membantu pencernaan dan mengeluarkan racun.

Selain fungsi itu tahukah anda apabila air putih itu dapat membantu mengurangi berat badan?

Daripada kepayahan menemukan pil-pil penurun berat badan kenapa tidak memakai cara muda dan murah iaitu minum 2 liter air sehari.

Air membantu proses metabolisme dalam tubuh dengan mengubah makanan menjadi tenaga. Air berperanan sebagai bahan bakar untuk mendorong reaksi kimia metabolisme. Jika anda tidak minum cukup air, anda tidak akan dapat membakar kalori dengan baik.

Ada beberapa akibat jika anda minum air kurang dari 2 liter per hari seperti:

1.Proses penurun berat badan berjalan lambat. Hal ini kerana sekitar 2 hingga 5 liter air habis oleh fungsi tubuh sehari-hari seperti kecing, peluh dan sebagainya. Sehingga jika anda menjalani program diet dan berat badan masih saja tidak turun, mungkin hal ini disebabkan anda tidak minum cukup air.


2.Proses pencernaan terganggu. Air penting bagi proses pencernaan. Pencernaan yang terganggu adalah jika badan anda tidak mampu menyerap manfaat dari makanan sebaliknya tubuh akan mengirimkan isyarat yang menandakan minta tambahan makanan yang mengandung mineral yang tubuh rasa kurang.


3.Anda terasa "pura-pura" lapar. Ketika dehidrasi, tubuh akan memberi isyarat supaya ingat pada makanan. Dengan minum air, bukan hanya dapat mengekang dari rasa lapar tapi juga membuat anda terasa kenyang.


4.Anda tidak dapat mendapat manfaat dari bersenam. Metabolisme meningkat dengan bersenam dan dengan air dapat memaksimumkan metabolisme tersebut kerana itu minum banyak air sebelum, selama dan sesudah olahraga.

The British Dietetic Association menyarankan orang dewasa minum 2.5 liter air setiap hari termasuk jus buah-buahan, teh dan kopi. Jumlah ini disarankan untuk menjaga kandungan air dalam badan kita seharian.


Jika anda tengah menjalani program diet, tambah sebanyak 750ml. Sila letakan air di depan anda atau tempat yang senang dicapai untuk memastikan kebiasaan meminum air alam jumlah yang disaran kan (2.5 liter).


Jika anda terasa kembung, minumlah ketika anda haus, bangun pagi, makan dan semasa bersenam. Bawalah bekalan air ke mana sahaja anda pergi.


Untuk lebih menambah rasa keenakan rasa air, anda boleh tambah hirisan epal, limau, lemon atau timun di dalam bekas air minuman anda.

No comments:

Post a Comment